onsdag 19 september 2012

Gäddfestival !

Gäddfestival:
Mycket kan man glömma. Tex kan man glömma att uppdatera sin blogg i några månader, man kan glömma att besiktiga sin båtkärra, man kan glömma årsdagar och planera in fisketävlingar osv osv. Allt detta är mänskligt och med tiden förhoppningsvis även förlåtet.

Men för sjutton gubbar, se nu till att inte glömma att anmäla er till Gäddfestivalen i Fryken den 29-30 September. Fantastiska arrangörer utlovar en fenomenal festival med lika lite fisk och lika trevlig stämning som det brukar vara.

Ett mäktigt prisbord står på spel. Historien visar att precis vem som helst vinna. Senaste åren verkar det iofs lite som att man ska komma från Örebro för att vinna, Pike 2000 börjar få en minst sagt imponerande svit förstaplatser (4 ?). Själv har jag numera bosatt mig i Örebro och hoppas att det hjälper.


Örebro:
Det är förövrigt lite bosättningen i Örebros fel att uppdateringarna på bloggen uteblivit. Jag har nämligen köpt en lägenhet och flyttat till staden i fråga. Av någon för mig såhär i efterhand helt outgrundlig anledning köpte jag en lägenhet med visst renoveringsbehov. Beslutet är konstigt därför att jag hatar att renovera saker. Inställningen är ömsesidigt då saker hatar att bli renoverade av mig. Saker visar ofta sitt missnöje genom att bli mer trasiga efter än innan renoveringen. Den andra anledningen som gör beslutet en smula märkligt är att jag hatar krångel, krångel uppstår alltid vid renovering. Väljer man att renovera själv blir det krångel. Om man istället använder sig av profesionella hantverkare, ja, då får man tillsynes ännu mera krångel. 

Som tafatt kontorsarbetare får man helt enkelt välja vilket sorts krångel man vill ha, endera accepterar man många helt tejpbaserade lösningar, måttligt mönsteranpassade tapeter, halvtaskig penselteknik, elstötar och en konstant brist på rätt verktyg och kunnande. Eller så lägger man motsvarande energi på att med en dåres envishet ringa hantverkare och återigen be om den redan två veckor försenade offerten, ringa hanverkare och påpeka att han faktiskt inte har ringt upp den här veckan heller. Ringa hantverkare och på ett väluppfostrat och vänligt sätt påpeka att arbetet nu dragit över tiden med flera hundra procent och att det nu vore bra om vi kunde runda av det hela. (vis av erfarenhet kan jag nu konstatera att det där med vänligt är helt fel sätt i hantverkarbranschen, blottar man svaghet åker kaffebryggaren på och det börjar dyka upp mystiska saker som ger en allt mer sporadisk närvaro i mitt vardagsrum) . Väljer man hantverkaralternativet får man även tillfälle att testa vänskapskretsens tålamod till bristningsgränsen genom att låta några dagars övernattning utvecklas till en flera veckor lång våldgästning.   

Nästa vecka börjar badrumsrenoveringen (påstås det i alla fall). Jag försöker gå in med inställningen att det kommer krångla och därmed vara mentalt förberedd, men jag får ont i huvudet när jag försöker förbereda mig på allt krångel. Det är lite som att tänka på hur mycket universum det finns, om universum har något slut och i så fall var slutet finns. Jag tror nämligen att det kommer skapas ungefär lika mycket krångel som det finns universum innan tre hantverkare (vvs, snickare, kakel) skapat ett fungerande badrum. 

Fiskesummering:
Fiskat har jag gjort lite, men sommarens och höstens resultat är till och med sämre än vårens, och då var våren ändå mycket sämre än vanligt. Jag hoppas att allt vänder lagom till Gäddfestivalen. Innan dess hoppas jag även hinna med en självförtroendeförstärkande tur till västra silens regnbågar.

1 kommentar: