tisdag 4 juni 2013

Superfiske i Mellerud (18 godkända på två dagar)

(Finns en summering av vad som nappade och vad det nappade på längst ner.)
Efter Hasslöresan avlöste fiaskona varandra. Det började med en helbomtur på Fryken. Lyckligtvis kunde jag förklara bort den med att jag "bara testade båt och motor" efter vinterdvalan. Att testet tog 8 timmar med full trollingutrustning är en helt annan sak. Sen var det en tur till Ekenäs utan något vidare resultat, förmodligen var det mest Hajens fel. Efter det var det dags att vinna första trolling km tävlingen i Kil, en målsättning jag ganska snart fick revidera och ambitionen blev istället att inte komma sist, något jag tillslut lyckades med efter att ha krokat en 2kg gädda med en halvtimme kvar av tävlingen. Näst sist blev jag istäkket och nu har jag en liten uppförsbacke i jakten på klubbtiteln.

Dåliga fisketurer har en tendens att endast resultera i mer fiskesug, man vill liksom ha revansch.  Bestämde tillsammans med Hajen att vi skulle fiska Vänern lördageftermiddag till söndagförmiddag. Vi var först lite osäkra på vilken utgångshamn vi skulle välja, men bestämde oss tillslut för att göra en utflykt till Mellerud. Internet skvallrade om ganska bra fiske där nere och efter en riktig sherlock holmes insats med fotografigranskning trodde vi oss ha en aning om ungefär vart folk fiskade. Närmaste fisket låg nog egentligen Dalbergså men vi valde att sjösätta i Mellerud då vi inte i onödan ville chocka båten med en transportsträcka som understeg 10 distans.

Lördag:
Jag åkte mot kil från Örebro 0630 för att hämta en båt och en Haj. Egentligen skulle jag åkt senare så hajen fick sova ut efter nattjobbet och jag fick vila min slitna tjänstemannakropp men jag valde att åka någon timme tidigare för att inte avlida i bilen. När det gäller att komma iväg på morgonen har det sina fördelar att sakna AC i bilen, man vill gärna ha kört klart när solen står högt på himlen.

Inte ens en Erikssonbroder kan få en 5,1 kg öring att se så liten ut,
imponerande gjort av mig.
Vi började lägga i spöna strax före 12.00. innan vi fått ut alla 10 spön hade vi haft fem kontakter... 2 för små öringar, en 65 cm öring och 2 gäddor. Vi började ana att det skulle bli en händelserik dag och var rädda för I-landsproblem vid matlagningen, det kan vara svårt att triangia steka hamburgare om det hugger samtidigt. Mellerudslaxarna och Mellerudsöringarna visar sig sig dock vara betydligt mer väluppfostrade än sina värmländska kusiner, de lät bli våra löjor under middagen. Först när hamburgare nummer tre ätits upp högg nästa öring och sen fortsatte det, minst sagt. Vi hade flera dubbelhugg och minst ett trippelhugg. Ingen riktig koll på vad som högg när, men när klockan närmade sig 1800 hade vi landat 9 klippta godkända fiskar och en kanonfin vildlax (samtliga återutsattes då vi inte ville spara någon över natten i värmen) Vildlaxen på 7-8-kg bjöd på en galen fight. Först flera långa rusningar och sen en segdragen dragkamp. Linan pekade länge rakt ner och jag hade problem att få den till båten. Trodde först den satt fast i riggarna men efter att ha plockat upp både riggar och några ytspön kunde vi konstatera att den inte satt fast i något utan att fisken var kvar på djupet tycktes bero mest på att jag var klen. De flesta fiskar var öringar på 3-4 kg. 2 öringar var runt 5 kg och en lax på 7,1 kg som innebar en marginell putsning av hajens pers på vänerlax. Hajen fick även en öring på 85cm som var riktigt fotomodellsmal och vägde bara 4,9 kg, det var en såndär öring där kindfilen förmodligen hade varit den bästa biten.
Stadig FrykenHaj med smal Väneröring

När klockan passerat 1800 blev det dött ett tag. Efter någon timme kom vi på den geniala iden att tillverka en chipspåsemask som den som fick nästa fisk skulle ha på sig. Det hela fick önskvärd effekt och nästan direkt efter att konstruktionen var klar högg en 6 kg lax. När dagen var slut kunde vi konstatera att vi haft 11 godkända fiskar i båten, en vildlax ett antal försmå och ett gäng gäddor.

Chipsmannen har skymtats i Mellerud

Klockan 2200 åkte vi in mot dalbergså för att sova några timmar. Aldrig varit i den hamnen förut men vi hittade en gästbrygga och gick upp för att leta efter en hamnvärd. Hamnvärden var i lätt kemisk obalans och hade jazzfest med järngänget. Det slutade med att vi fick låna hans brygga gratis i några timmar och betala en annan gång.

Söndag:
Uppstigning skedde 0400 och vi satte kurs ut mot gårdagens fiskeplats. Vi började med viss
Årgångs laxgodis
 tveksamhet rigga ut mjuka, dassiga och trista löjor. Löjorna som var rätt dåliga redan dagen innan hade inte blivit bättre av en natt i en måttligt kall igloo. Det var en härlig blandning av alla möjliga årgångar. Flera av paketen var säkert omfrysta både en och två gånger. Löjorna var så mosiga, fjällösa och allmänt hängiga att Finland förmodligen skulle överväga ett krig om de visste vad vi stoppade in i deras VK-skallar.

Det är alltid svårare att få en dålig löja att gå bra, de saknar liksom styrsel i kroppen och vill gärna skruva sig på konstiga sätt vilket resulterar i att löjan gör propellern, dvs snurrar frenetiskt istället för förföriskt. Lyckligtvis var det väldigt lugnt väder och då är det lite lättare. Är det gropig sjö så slits en trött löja sönder snabbt och man fiskar snart med ett sånt serietidnings fiskskelett i löjskallen.

När vi fått ut 4 spön fick vi dubbelhugg, en för liten öring och en gädda. Sen tog det tvärstopp i några timmar. Hajen sov och vaknade inte ens av ett rullskrik vid runt klockan 8, han pratade dock osammanhängande med mig under drillen men har inget minne av detta :) Landade en öring på 63 cm som blev startskottet för en ny huggperiod. Vi fick i ganska snabb följd 3 öringar på 3-4 kg, sen kom ett riktigt dunderhugg. 60 meter lina försvann från rullen i ett svep, fisken gjorde sedan flera längre rusningar innan den tillslut närmade sig båten och vi kunde landa en kanonfin lax på 8,6 kg, superstark i det varma vattnet. När klockan slog 1200 slutade vi fiska och hade då haft 7 godkända laxar varav några fick följa med hem.
Den mystiske chipsmannen. På vardagarna lever han mitt ibland oss, men på helgen lever han alla vettiga mäns dröm och fiskar och äter chips hela dagarna

Helt galet fiske ! Som Hajen så fint uttryckte det: "den här sjön vill jag åka till fler gånger". Det är inte helt utan att man blir lite avundsjuk på dalslands hörn av Vänern. Det kanske är i Mellrud man ska bo, de har ju både tomtemuseum, grymt fiske och något som heter trollingkorv som går att köpa på konsum.
Standardöring men extraordinär frisyr

Summering: Vi landade totalt 18 godkända klippta laxar samt en superfin vildlax och ett helt gäng försmå på 2 dagars fiske. Toppar på 8,6 7,6 och 7,1.  Bäst fiske via planerboarden med 30-60 gram bly, vi fick mest på VK-skallar i de här färgerna samt några andra i diverse crom/guld färger:

Men fick även en del på: http://www.olssonsfiske.se/anchovy-huvud-crome-guld-p-4219-c-578.aspx samt http://www.olssonsfiske.se/minnow-huvud-crome-guld-p-19969-c-578.aspx Båda fiskade tillsammans med actiondisc.