Crescenten ska ut till försäljning inom kort, kommer behålla den några veckor till för att kunna göra den årliga Hasslö resan men strax därefter kommer den ut till försäljning om något är intresserad. Hur kan man sälja en så fantastiskt båt tänker ni ?? Ja det tänker jag med ibland, eller ganska ofta faktiskt. Kanske är det något så enkelt som en 30 års kris som ligger bakom, och har man inte råd med en Porsche får man byta båt.
Det är en mycket praktiskt och smidig fiskebåt som är ganska optimerad för trolling efter många timmars justeringar. Bla ombyggd akter med helt plan durk samt flyttad batterilåda och djupriggsbar och planerspröt och spöhållare på taket. Båten är byggd för att vara praktisk med nära till alla fiskgrejer och enkelt att komma åt bränsle och elektronik om något skulle krångla. Inga problem att fiska själv. Den är inte för stor för att naturramper om man har en 4wd dragbil och den är tillräckligt stor för att känna sig trygg även på östersjön.
Ekipaget har stundtals varit ganska framgångsrikt och bl.a vunnit insjötrollingtävlingar på fryken, ekenästräffen och blivit nordisk mästare i trolling två gånger. Utifrån hur jag har fått det förklarat för mig av mina fiskekompisar kan det knappast vara något eller någon annan än båtens förtjänst.
Båten är från 1994 och heter Crescent Celest Crown. Den är 590 cm lång och 245 cm bred. Båten är väldigt stabil i sjön och ligger fantastisk fint i vågorna under trolling. I fören finns utrymme för 2 personer att sova ordentligt. Skrovet har gjort några timmar genom åren men har inga skador vad jag har sett förutom lite sprickor i gelcoaten. Byggd i Sverige på den tiden man inte höll igen på varken plast eller glasfiber. Förra året monterades motorn av jag bytte bla plywoodskivan samt bytte ut de rostfria förstärkningarna på insidan. Båten är godkänd för 120 hk men har inte varit några problem att försäkra med 140. Skrovet gillar hästkrafter. Går helt okay i de flesta typer av sjö men älskar inte att korsa vänern i 8 + motsjö, men det är ganska få båtar som gör en sådan resa inbjudande.
Motorn är en Suzuki DF140 från 2005 som också har gjort några timmar. Inte haft någon dator inkopplad på länge på men jag skulle tro att det rör sig om strax under 7 000 timmar. Absoluta merparten på låga trollingvarv. Det kanske låter långt och det är det säkert om det vore nått amerikanskt skrytmärke men i Suzukibranschen anses det precis inkört. Har inte haft några problem med motorn under de timmar jag kört den (sedan 1200) utöver lite krångel med en givare (löstes med 5-56) och att vi fick byta oringar mm i tilten för det läckte lite. Motorn är regelbundet servad (kanske inte var 100 timme, men regelbundet) och impeller mm har bytts flera gånger (ser alltid ut som ny...) Växelhuset är från 2012 då jag inte gjorde ett vinnande val när jag valde kurs i en farled.
Båten gör ca 1,6 knop på tomgång med fiskgrejer i och marschar runt 22-32 knop beroende på hur bråttom man har. Har man riktigt bråttom toppar båten ca 38 knop med två personer och full trollingutrustning. Bränsleekonomin skulle jag säga är ganska snäll för en 6 metersbåt, men det är svårt att inte få en 140 hk motor att dra mycket bensin om man är gasglad.
Båten står på en CO-1300 kärra som sånär på lite hjullager och lite bromstjaffs aldrig har krånglat. Hjulen på kärran är utbytta till solida och all el (utom positionsljus fram) är utbytta till led belysning förra året. Sommar och vinterdäck.
I batterluckan sitter 2 st 75 ah friluftsbatterier som är max 2 år gamla. Finns stereo med tillhörande högtalare. Det sitter en Autopilot i, en Garmin GHP 10 som följer med. Autopiloten funkar just nu okay men inte 100 % (något konstigt ljud i den, låter som det är luft i systemet när den kompenserar snabbt och har inte lyckats lufta ur den). Shadowdriven funkar inte. En person som ännu inte har fullt utvecklad Garmin allergi kan kanske reda ut det hela förhållandevis smärtfritt. Utöver autopiloten kommer 2 st Unitrollriggar och alla spöhållare/planerboardspröt och följa med.
Har säkert glömt 100 saker. Men ring eller maila eller skriv gärna och fråga om ni undrar över något. Priset är lite oklart men har en priside kring 130 000 kr för allt ovanstående, men är väll öppen för förslag så småningom. Är inte i något akut behov av pengar så kan avvakta försäljningen lite, tar det tillräckligt lång tid lyckas jag säkert övertyga mig själv att jag behöver en extrabåt.
Sen kommer det finnas möjlighet att köpa till Elektronik i form av en hds 7gen3 + en hds 9gen2m och en lowrance link 8 VHF. Allt inkopplat i nmea 200 nätverk. Tillhör man den där skaran människor som av någon outgrundlig anledning anser att Garmin elektronik är något eftersträvansvärt så kommer jag troligtvis även ha en Garmin 7012 med ekolodsbox som går att köpa till omonterad (sitter i nya båten nu).
Anders Bladh 070-2050097
anders_trolling@hotmail.com
Anders Bladh på Facebook
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar