onsdag 6 januari 2010

Ett litet förtydligande och någon kommentar.

Oj, här tog det fart, kanske är jaktbloggare man ska bli, verkar vara mer fart på området:) Väljer att göra ett nytt inägg, min blogg, my rules. Ska försöka förtydliga lite vad som stör Anders, varför detta lilla utbrott tog plats. För er som tycker jag bara pratar dynga, ha tålamod, om det slutar vara så kallt/isarna går upp har jag snart inte tid att skriva mer rovdjurskramande inlägg.

Jag kan egentligen inte påstå att jag är någon gigantisk motståndare till vargjakt, förr eller senare behövs den säkert. Som jag skrev i förra inlägget så ser jag det naturligt att man skjuter individer som beter sig mystiskt. Att skjuta problemvargar är inte problemet. Att skjuta genetiskt dåliga vargar till förmån för friska invandrare låter också ganska sunt. Vad jag ogillar starkt är jägarnas enastående förmåga att göra vargproblemet så mycket större än det verkar vara. De gör den största höna av en obehaglig fjäder.

I min lätt fördomsfulla värld finns det bland många jägare ett stort sug efter att utrota vargen helt, huvudorsaken till detta torde vara att det är roligare att skjuta en älg än att titta på ett älgkadaver. Skjut Gräv Tig mentaliteten är obehagligt utbredd bland jägarna. I min lätt fördomsfulla värld är den här hetsjakten ett första steg i den riktningen, ett steg som gick att ta tack vare en överdrivet blodig stig fabricerad av duktiga lobbyister från en fanatisk jägarkår.

Att tala om jägarna som en liten grupp är kanske felaktigt jämfört med andra intressegrupper. I relation till Sveriges samtliga invånare känns dock de 270 000 starkt färgade jägarna som en högljudd tonåring som nu äntligen skrikit sig dit de vill. Att pressa fram en hetsjakt på varg genom att förstora förhållandevis hanterbara problemen, det irriterar mig.

Jägare har alltid viftat ifrån sig allmänhetens åsikter genom att så fint förklara att folk i stan ska sköta sitt. -Släpp en varg i riksdagshuset får vi se hur roligt de tycker det är!. Skrattar den allsmäktige karlakarlsjägaren innan han häller upp mer konjak i kaffet. Så fort man bor i glesbygden (och inte är ute i en båt då tydligen), ja då kommer vargproblemen som ett brev med posten. Det hela är, blåst ur proportion…

Som arbetsledare Magnus påpekade är det faktiskt förbjudet att jaga från fordon, det framgick inte av mitt inlägg som därför kanske är en aningens missvisande. Fordon får inte heller användas till att förfölja eller genskjuta vilt. Det finns förvisso undantag som innebär att man får transportera vissa vapen på snöskoter, men jag känner mig övertygad om att görs det något fel på området finns där säkert någon paragrafryttare i skogen som rapporterar incidenten.

Hörde precis att de sista vargarna som dödades i Gävleborg hade 8 valpar. Detta tillsammans med att det sköts en varg för mycket i Dalarna känns betryggande. Förhoppningsvis behövs inte så mycket till anfall om jägarkåren fortsätter göra självmål. Kanske slipper vargarna okontrollerad hetsjakt nästa år.

6 kommentarer:

  1. Synd att jägarna hjälpte till med jakten. Så kunde våra styrande och Grimsö skött det själva i stället och kostat på massa pengar på det så hade alla jägare sluppit få skit för det. Ta reda på hur många timmar det tog från och med det hade rappoterats om en skjuten varg tills den var officell, då är det inte konstigt att det bara blev en över skjutning i dalarna..

    SvaraRadera
  2. Det var säkert ett jäkla problem att få jägare att "hjälpa till"

    SvaraRadera
  3. Vid vargjakten var det tillåtet med fordon, och en överskjutning är väl ingenting, tänk på antalet jägare och antalet vargar som fick skjutas! Ang valparna så la dom jakttiden så att dom skulle klara sig själva. Och sen är det väl inte så konstigt att folket i staden klagar på vargjakten, så fort det kommer en varg nära dom så avrättas den inom några timmar. Snart är allting som vanligt igen och vargjakt är ok, precis som med björn jakten. För det var ju ett jäkla tjafs om den då den tilläts.

    SvaraRadera
  4. Folket i staden? Ö:a Ämtervik, Nilsby, Frykerud är det stad det? I så fall bor du väl ensam under en rotvälta i skogen.

    SvaraRadera
  5. En överskjutning är väl ingenting? ta en lax/öring på Vänern extra och se vad som händer... Grunden är väl ändå att: skall man jaga varg (eller vilket djur som helst) och det finns en kvot, så skall de som utför jakten ha ett system som fungerar för återrapportering. Finns inte detta så är det tveksamt om man skall påbörja jakten... i detta fall skyller jag inte på jägarna utan på dom som organiserat det hela.

    Folket i staden? tackar... Kil med omnejd är väl ganska långt från att utnämnas som stad, men vi kanske skall försöka.

    Ytterligare en anonym// stefan

    Tufft eller hur, jag kunde ju ha hetat kalle

    SvaraRadera
  6. Är inte bara vargstammen som är inavlad

    SvaraRadera