onsdag 28 juli 2010

Efter jobbet Röding

Redan på måndagen konstaterade jag att en liten afterwork vore på sin plats. Yr.no utlovade fin fina röding eftermiddagar både tisdag och onsdag. När klockan var 11:00 ringde den smått legendariska ranchägaren och rapporterade blåsigt väder, men bra fiske. Ett gäng mindre rödingar och en på strax över fyra hade varit i båten i det guppiga vädret. Det började kännas allt tyngre att sitta kvar på jobbet...

Vid 1500 började det lukta halvtinad löja på kontoret. Jag förstod att det var så dags att åka på afterwork fiske nu, annars skulle löjorna vara förstörda. Det finns alldeles för få löjor i frysen för att ha råd att förstöra dem. Jag satte mig i bilen och började åka mot E20 som är rätt riktning mot Granvik. Helt plötsligt står en förvirrad ungdom i orange väst och viftar febrilt med armarna mitt i vägen. De bygger visst om den här vägen, vilket jag iofs har full förståelse för. Det behövs verkligen byggas om i Örebro, för man kör fel precis hela tiden. Den förvirrade ungdomen vet inte riktigt hur jag ska ta mig till E20, men rekommenderar vägen till vänster. Det är visst inte bara på Skatteverket sommarvikarierna är okunniga.

Efter att ha irrat runt ett tag är jag ute på e20 och kan konstatera två saker: ETT hoppas innerligt att det blir en hallkig vinter med metermycket snö. Annars kanske det visar sig att valet fyrhjulsdrift framför AC inte var rätt och riktigt. För det andra kan jag konstatera är att 10 mil trailning är lite långt för ett AW projekt.

Stax efter 1830 har jag alla prylar i sjön. Jag börjar fisket en bra bit utanför Karlsborg, nästan mer i Motala. Ranchägaren kommer snart förbi, vi har skiftbyte, han ska åka hem. Han visar upp en 4+ Röding och en 3+ fisk, det hela kändes rätt lovande. Jag skickar ut en salig blandning grejer bestående av ett gäng löjor, en apex, och en pärlemorspinnare. Det ser sådär ut på lodet, ingen riktigt aktivitet. Jag gör några varv men letar mig snart längre ut på 30 meters flaket, där står det lite fisk. Efter några vändor signalerar översta spöet hugg. En liten 40 cm röding har bitit på pärlemorspinnaren på 16 meter.

Jag riggar ut och gör några vändor till, då hugger det på nedersta spöet. En 55cm röding har ätit en löja i salsaskalle fiskar precis bakom och strax ovanför en blänklänga på 30 meters djup. Hinner med att bomma två hugg, båda på löjor ganska långt ner, sen mörknar det. Klockan 22:20 plockar jag upp grejerna. Står ett tag och funderar på hur fan man förvarar blänklängor. Det känns som den optimala trassel produkten. Ett par blänklängor kombinerat med lite wobbler och några meter nylonlina så tror jag man har en helt fantastisk hög. Efter noga övervägande bestämmer jag mig för att lägga den bland alla kasserade löjtackel och halvtacklade flashers.

Hade båten på kärran strax efter 23 och påbörjade min resa hem. Strax norr om Granvik ser jag att det springer nått djuraktigt på vägen. Jag möter en husbil samtidigt så det är mer eller mindre bara att blunda och brace for impact. Det klunkar till i bilen, och sen i båten. Jag har kört på en Grävling... Stannar bilen för att se efter. Bilen ser hel ut, grävlingen ser mest ut som en bäver. En bävling?

Den biologiska ådran i mig säger att det är banne mig en bäver, den har både svans och jätteframtänder. Tämligen exotiskt roadkill. Bäver ser rätt död ut, jag får släpa in den till vägkanten. Den fick kanske ingen värdig begravning men den slapp i alla fall ligga där å bli påkörd igen. Vem vet vad nästa bil hade varit, en Prius?

Är lite osäker på om man ska ringa någon om man knockar en bäver? Ringer hur som polisen som säger att det behöver man inte berätta. Jag kommer överens med länsman att Bävern nog ligger rätt bra där vid vägkanten. Men vad händer nu? Hämtar nån den, eller ska den ligga där och lukta, bäver?

0200 är jag hemma. 11 timmar afterwork fiske med ca 4 timmar faktiskt fiske, 20 mil trailning och 30 distans båtåka, kanske är lite i överkant. Men men, nån ska konsumera oss upp ur lågkonjunkturen också.

1 kommentar:

  1. Bävling :-) :-) tack för ett gott skratt på morron kvisten Bladhen, å håller me, exotiskt roadkill.
    :-) Adam karlstads mor.

    SvaraRadera