onsdag 29 juli 2009

Gösfiske och Gegga, fast mest gegga.

Tanken var som så att jag skulle ha fiskat i går kväll efter en hård dags vedkapande i geggan. Men varför kapar man ved i geggan tänker ni? Jo för bönder gillar gegga, de gillar gegga jättemycket. Man kan riktigt se hur det lyser i ögonen på en bonde när han får köra ut traktorn i ett riktigt djupt lerhål. Spänningen stiger i takt med att hjulen sjunker, kommer jag fastna? Det bästa med att fastna är att då kan man ringa alla bondepolare som genast anländer och med barnslig förtjusning sjösätter en räddingsaction i lerhålet. Vanligtvis kopplar man ett gäng traktorer på rad så de kan köra fast en i taget. Blir det ett riktigt långt led skickar man bilden till tidningen "traktor power" ihopp om att hamna på den åtrovärda "fast i sumphålet sidan".

Jag är naturligvis inte mindre man än att jag kan förstå precis hur fränt det är att gegga runt med 10 ton traktor. Men geggans praktiska användningsområde tar i mina ögon slut där någonstans. En riktig bonde däremot har totalt avsaknad och inge som helst förståelse för att gegga kan vara jobbigt att vistas kring. De grejar i gegga nästan året om, gegga är minst lika bra som grus, och bättre än nått stadspåhitt som betong eller asfalt. Därför stod min fina vedkapa och vedklyv inte helt oväntat, i geggan. Veden låg naturligtvis också i geggan, lerinpackad björkved, det är det bästa det. Så efter att ha letat vedpinnar och vält skottkärror i geggan under 5-6 upplyftande timmar var jag duktigt sugen på att gå en dust med mina efterlängtade bamsegösarna.

Jag kopplade på båten och åkte mot sjön, riggade i ordning allting och skulle precis backa i härligheten när min kurskamrat ringde och frågade vad jag svarat på en av frågorna till vår distanskurs. Ganska snabbt insåg jag att jag nog inte svarat alls, hade lite hoppats att uppgiftens deadline var nån annan gång. Nu var det inte så väl utan jag fick åka hemmåt mot lagböcker och strulande hemidor. Uppgiftslösandet gick sådär och klockan drog iväg, så jag tog en livlina och ringde en bekant som jobbat med likande frågor. Svaret kom snabbt och självklart och snart hade vi lärt oss att: En hyrsvärd får aldrig höja hyran för en standardhöjande åtgärd utan att ha kommit överens med hyresgästen först. Detta gäller samtliga åtgärder som inte är nödvändiga för att hålla fastigheten i lägsta godtagbara skick.

Glad ihågen åkte jag tillbaka till sjön, riggade allt och backade ner båten. Gasade plattan i mattan upp mot nya, lite mer outforskade områden. Han dock bara fiska i 1,5 timme innan det blev kolsvart. Det resulterade bara i ett bomhugg. Då även morgondagen skulle ägnas åt vedkapning valde jag att gå i land och sova några timmar. Jäkligt läskigt land förövrigt, elaka träd och skumma metallställningar i vattnet. Hoppade upp vid 0400 och fiskade fram till 09. Lyckades kana på en gös på 2-3 kg några gäddor och några bomhugg. Man kan med gott samvete säga att succen uteblev. Samtliga fiskar och samtliga hugg föll på den föga upphetsande bomber 16 kopian från Shoore Catch. En sanslöst bra trollingwobbler som tyvärr fullständigt saknar attityd.

Kanske blir gösfiske i natt igen, eller så blir det pluggeliplugg. Det visar sig nämligen att någon i lund vaknat på den petiga sidan och krävde omfattande utläggningar om ett problem som i själva verket är ganska enkelt. Beteendet är iofs ganska väntat i den onödigt intrasslade akademiska vardagen. Bakläxan är hursomhelst ett faktum.

1 kommentar:

  1. Det där med gegga stämmer nog fantastiskt bra faktiskt! Även det faktum att de älskar att åka traktor i geggan...

    SvaraRadera