tisdag 25 augusti 2009

Floppat fiske i viken

Veckans äventyr började i Tisdags då jag kopplade på båten och trailade ner till en Kompis sommarstuga i Töreboda. Tanken var att kombinera en pluggvecka med några trollingpass på sjön Viken. På söndagen var det nämligen Tenta i Lund. Anlände ganska sent på tisdagen och hoppade både fisket och plugget den dagen. På onsdagen öppnade vi hårt med någon timmes plugg efter en rejält tilltagen sovmorgon. Situationen blev dock snabbt ohållbar då sjön Viken hägrade bara några meter ifrån stugan. Det måste helt enkelt testfiskas lite.

Daniel hakade med ut på sjön i tron om att det gick att plugga i en båt. I båtar vilar dock en förbannelse som omöjliggör pluggande i alla dess former. Visst kan man ta med böckerna, men att de överhuvudtaget öppnas tillhör extrema undantag.

Aldrig tidigare fiskat på Viken och visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig. Hade fått stalltips om Cisco Kid 1800 i färglada färger, och en annan tipsade om Rapala magnum 14. Så sådan fick det bli i första uppställningen. Mixat med någon super shad och bomber 16 kopia. Började fiska runt 1800 och valde att förlägga fisket kring de djupare områdena i sjön som är runt 25 meter. Sanslöst mycket bete på sina ställen, det såg onekligen bra ut. Första hugget föll på en tigerstripe Cisco Kid i största storleken, men det lossnade efter en liten vattenkaskad där det samtidigt avslöjades att det med största sannolikhet var en gädda som nappat till.

Efter att återigen ha sjösatt Cisco:n kom några små stötar på samma wobbler, men förutom försiktiga drag i linutlösaren blev det inget mer. Det blev allt mörkare och jag tänkte att nu blir det nog rally. Ytan fylldes av jagande förmodade aborrar som i beundransvärd hastighet betade ner vikens bestånd av betesfisk. Till min stora besvikelse hade dock den massiva fisksamligen i de djupare partierna upplösts, det funkade inte alls som hemma där grejerna sakta åker uppåt. Stimmen syntes inte till, kanske gömde de sig bland ekolodets ytstörningar. Väck var de i alla fall, kvar på ekolodet fanns bara bananer å nästan allt höll till djupare än 10 meter. Det kändes inte som rally längre. Vi fick ett ganska bra hugg på en ytgånde fourplay även den i gulsvart, men den släppte kort efter.

Daniel började se hungrig ut och vi avbröt vid 22, då kunde vi inte peta på någonting alls på durken, ingen fisk hade fångats. Nått plugg blev det knappast heller...

Nästa dag var tanken att jag skulle hoppa upp och fiska morgon, men åldern har tagit ut sin rätt och jag var lite trött. Mäktade inte med att rycka upp mig. Det blev sovmorgon istället, när jag vaknade insåg jag hur nära Olssons Fiske jag var. Dit måste man ju åka. Så förmiddagen spenderades där och jag blev 600 kr fiskegrejer rikare. Pluggandet gick väll sådär och vi grillade med dannes föräldrar istället.

Nästa morgon skulle jag åter upp och fiska men en oerhört otrevlig morgon bris (det styvnar ofta på morgonen) blåste rakt in i rampen som fullständigt saknade bryggor. Istället hade den strategiskt utsatta vassa stenblock. jag vågade inte traila i själv och återgick till sovmorgon.

1 kommentar:

  1. Det hör åldern till att ha kul styvning på morgonen...

    SvaraRadera