onsdag 15 oktober 2014

Autopilots montering och stundande fisketävling

Det har varit lite stilltje här på bloggen ett tag. En stor anledning till det är att jag gjort vad jag lovat mig själv att inte göra. I samband med det stora återtåget till Värmland köpte jag en rejält nedgången bostadsrätt i Karlstad. Att renovera lägenheter tar galet mycket tid och energi och inte blir det bättre av att man är i princip tallanglös . Stora delar av den lediga tiden under sommaren och hösten spenderades bredspacklande i en vansinnigt varmt lägenhet samtidigt som rapporterna om rekordfiske på hemmasjön duggade allt tätare i takt med att vattentemperaturen nådde ovanligt höga höjder.

Nu är lägenheten tillräckligt färdigt (läs saknar lister) och livet kan så smått återgå till det normala. (Frågan är om den extra estetiska dimensionen som lister innebär överväger den överhägande risken för ångestattacker och fobi för 45graders vinklar som en montering av skiten troligtvis resulterar i).

Under den ekonomiska fartblindhet som lätt uppstår i samband med en renovering passade jag på att förena nöje med nytta och införskaffade en Autopilot. En garmin GHP10 fick det bli då en sådan dök upp begagnad till det nätta priset av ungefär 50 kvadratmeter golv.
Själva installationen av Autopiloten oroade mig. Jag är erkänt dålig på elektricitet och under mina 28 levnadsår har jag alltid misstänkt att jag inte heller är någon naturbegåvning när det kommer till hydrauliksystem. Att installera en mojäng som skulle in i både elsystemet och hydraulsystemet gav därför en känsla av hopplöshet. Lite som att försöka vinna ett hundrameterslopp utan att veta i vilken riktning man springer, eller när starten går.
Efter en stunds sökande så fann jag min guide i pilot världen i form av Robert i Mariestad som sa att han kunde hjälpa mig sätta ihop systemet. Allt jag behövde göra var att köpa slangarna och köra ner båten till honom så skulle vi nog greja det där. Köpa slangar var det ja...

Uppdraget var alltså att köpa tre slangar jag inte visste hur de såg ut som skulle användas tillsammans med en produkt jag inte förstod hur den fungerade i en affär jag inte visste fanns. Lyckligtvis är jag i egenskap av myndighetsanställd van vid likande uppdragsbeskrivningar, det brukar lösa sig. Efter att ha forskat lite i butiksalternativ så blev det Hydroscandia som fick det stora uppdraget att hjälpa mig.

Efter en stunds köande bland reflexsvästklädda skrockande skogsmaskinsförare blev det så min tur. Jag öppnade ödmjukt med att förklara att jag vet inte riktigt vad jag ska ha, men det ska vara 3 slangar till en Autopilot som ska kopplas in i ett hydraulsystem i en båt. Jag såg ganska snabbt att det där, det var inte tillräckligt med information. Försäljaren, som förövrigt var väldigt trevlig, hjälpsam och förstående började fråga om NTP gänger, invändiga och utvändiga, raka kopplingar, T-kopplingar, m36 eller m40 olja. Mina svar var i bästa fall tveksamma och jag tänkte tyst för mig själv att det måste vara såhär vänsterpartister känner så snart riksdagen debatterar nationalekonomi.

 Jag insåg att något måste göras och tar en livlina genom att ringa Robert men misslyckades då hans nummer inte fanns i den nya telefonen. Eniro fixar biffen tänkte jag, googlar Robert Jansson Mariestad och ringde upp. Robert svarade, men lät lite avvaktande. Jag frågade om han kan nått om hydraulsystemet och om han kan tänka sig att prata med säljaren på Hydroskandia så jag får rätt grejer. Det kan han och det ska han göra, men han undrar vem det är som ringer ?

-          - Anders Bladh. Svarade jag och möttes av en stunds talande tystnad.
-         - Är det här fel Robert ? Frågar jag.
-         - Det är det. Säger han

För en utomstående är det problematiskt att alla västgötar låter exakt likadant då det utan visuell bekräftelse är omöjligt att avgöra vem det är man pratar med. Nåväl, säga vad man vill om dialekten men hjälpsamma är de. Nästa Robert är rätt Robert och tillsammans med säljaren lyckades de få till en inköpslista som sånär på en övergång till rattnavet var tillräckligt för att vi skulle få ihop piloten dagen efter.


Efter testkörning i Mariestadsskärgård, verkar funka bra i lugna förhållanden i alla fall :) 

 Finjusteringarna och luftning av systemet gjorde Eric på Hamnmagasinent under veckan och igår testkörde jag ekipaget. Piloten verkar fungera men det återstår att krigstesta den ordentligt på Sunnanåtävlingen fredag-söndag. Under tävlingen får jag förstärkning av Bärgartobbe. Hoppas det blir bra väder så vi kommer ut på sjön, just nu ser vindarna dock rätt pissiga ut L



Skärmen fick plats ! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar