lördag 31 januari 2015

Ny dragbil

Inom loppet av några minuter var det över, det hela gick ganska fort, otrohet gör väll i regel det. Aktionsjävulen hade tagit över och helt plötsligt stod användare Kapkolj som vinnare på en KVD aktion. En blå Skoda superb kombi från 2011 var det som hade ropats in och livet som premiumbilägare var slut. ANA784, den efter 38 000 mil charmigt inslitna röda a4:an av 98års modell hade blivit utbytt. Utbytt lite förtid kan jag tycka såhär i efterhand, ANA gick egentligen aldrig sönder utan tuffade plikttroget på. Lyckligt omedveten om att hennes ägare sökte med ljus och lykta efter en nyare ersättare med fräsch lack och yngre former.

Länge var tanken att ersätta ANA med en nyare a4a, helst i samma solblekta röd färg, men i takt med att billetandet fortskred fylldes mitt huvud allt mer med tankar kring rymliga baksäten och bagageutrymmen, krocksäkerhet och prisvärdhet. Skoda Superb sattes på bevakningslistan. Det finns få saker som på ett lika tydligt sätt signalerar att man accepterar medelåldern som att köpa en Skoda kombi. Vuxenhet kan komma plötsligt. Vem vet vad nästa steg blir. Handla med kundvagn ? 

Det var med vemod och ångest jag började fundera kring hur ANA skulle säljas. ANA förtjänade ett bättre öde än att i veckor bli bortsorteratt med de andra 35 000+ mil bilarna på blocket för att tillslut bli köpt av någon prutande snåljop som "upptäckte" de ganska iögonfallande rosthålen först på plats. 

Min oro var dock helt obefogad, en bra bil säljer sig själv och jag hade inte ens hunnit hämta nya bilen innan den första intressenten visade intresse. Som det ser ut nu får ANA fortsätta sitt liv hos en lantbrukare. Det är förvisso något som känns lite konstigt över att låta gamla ANA flytta till en "bondgård på landet". Kanske är det barndomens husdjursavslut som spökar.    

Superben blir en bra fiskekompis tror jag, 170 hk dieselmotorn tillsammans med 4wd bör kunna klara av att plocka upp Crescenten i de flesta ramper. En fördel med superben är också att den inte är lika låg som många nyare bilar och därför bör man kunna hamna riktigt jäkla långt ut i skogen innan man kör fast. Dragvikten är också bra, lite tråkig på B-körkort då den endast får dra 1283, men på E-kort och utökat B får man dra 2000 kg. Så ett nytt körkort får det bli innan våren. 

2000 kg i dragvikt gör att man bör klara en ny båt också om en sådan skulle bli aktuell i framtiden, men jag misstänker att en ny båt får vänta något år. Som klädsamt konservativ och förnuftigt förändringsfientlig 28 årig värmlänning gäller det att vara försiktig med att göra för stora ändringar på en gång. 2015 var det bil och 2016 är redan vigt åt att köpa nya byxor. 

Crescenten ska nog in i depån en sväng nu, ska försöka fixa lite inför våren med bl.a batteriernas placering och täta en grej i motorbrunnen. Blir det nått fiske i det närmaste blir det nog från isen !  


Nyförvärvet 
Legendaren 

1 kommentar: