söndag 10 maj 2015

Hasslö

En utdragen serviceperiod inledde fiskeåret 2015. Den ursprungliga planen var en harmonisk servicerunda under tiden som isarna fortsatt låg tjocka och spred lugn i trollingkroppen. Så blev det inte. Isarna försvann och genast var det allvar.  Där stod jag med glasfiberspackel upp till öronen och allvarlig eldragningsångest samtidigt som det började bärgas laxar och öringar på löpande band. Materialvård är en hälsovådligt tidskrävande syssla men det ger nyttiga perspektiv också. Efter att ha legat uppochner i fosterställning och sandpapprat en akterspegel med luftvägarna fulla av glasfiberdam, bensinånger och resterna av bortglömda löjor är jag inte längre säker på att gardinavdelningen på IKEA är den plats i världen där tiden går som allra långsammast. Tillslut blev det i alla fall ordning på torpet och Crescenten stod redo för ännu en säsong.

Några vänerturer och någon frykensväng har det hunnit bli sedan dess och förra veckan var det dags för den årliga fiskeveckan i Hasslö. Bärgarkungen Tobias hade pg.a omfattande barntillverkning fått kasta in handduken på årets resa och det var Jonatan som fick mönstra på som ersättare.

50 mil är det ner till Hasslö i Blekinge och det är inte helt självklart hur resan ner ska läggas upp. Det går att vara ungdomligt ivrig och åka redan fredagkväll för att vara på plats och redo att fiska så snart solen går upp. Nu när man inte är så ungdomlig längre blir man ganska trött av det upplägget. Alternativet är att vara vuxen och vis och åka ner på förmiddagen, rigga i ordning alla saker på kvällen och sedan åka ut och fiska först nästa dag. Vi valde en medelålders kompromiss och sov några timmar på fredagen innan vi satte kurs mot Hasslö klockan 0400. På så vis riskerar man i alla fall inte att komma ner.

Lördag:
Resan ner till Hasslö gick relativt smärtfritt sånär på en liten felnavigering i Ronneby trakten med lite sightseen på Blekinges landsbygd som bonus. På förmiddagen trailade vi i båten och åkte ut för att fiska. Då det var första dagen och vi i princip inte har hört någon ting om nått så hade ingen aning om vart vi skulle åka (känslan av att inte ha en aning höll förvisso i sig hela veckan men just där och då hoppades vi på att den skulle vara övergående). Planen var att sjösätta betena ganska tidigt och fiska sig utåt i hopp om att hitta temperaturskillnader, strömmar eller något annat att gå på i hopp om att laxarna skulle simma förbi just där. Blekingebukten är lite påfrestande ur ett leta fisk perspektiv, det är stora område och ungefär lika djupt överallt. Det är svårt att veta vart man ska börja.

Några temperaturskillnader hittade vi inte men efter att ha letat runt lite hittade vi ett område med t mycket betesfisk och där gjorde vi ett extra varv. Den 50 mil långa trailningen började att ta ut sin rätt och det var i princip bara Autopiloten som var helt vaken när ett ytspö knarrade till. En oblyad Toby Magnum i färgen fruktkorgen hade lockat till hugg. Efter några kortare rusning kom en ganska snäll lax i beskedlig 6-7 kg storlek in och kunde krokas av bredvid båten.

14,1 kg uppväxarlax som spottade spigg i båten. Spiggen kunde faktiskt precis som laxen återutsättas levande :)
När vi riggade om efter hugget löste på nytt ett ytspö ut, en ytligt fiskad ismo magnum, men det var inget riktigt laxhugg utan fisken var mest tung. Sånär på en blixtsnabb 20 meters rusning gick den mest tungt bakom båten under hela drillen. Jonatan fick därför ganska snabbt in fisken till båten. Den visade sig vara större än vi först trodde och vägde in på 14,1 kg. Efter det hände inget mer och vi styrde in mot stugan där mariestadsfolket dukat upp en tacobuffe dagen till ära.

Söndag:
På söndagen var vi hoppfulla och livet lekte när vi i finvädret åkte ut mot platsen där vi fått fisk dagen innan. Förhållandena var perfekta och bacon/ägg/pyttaipanna/kötbullefrukosten smakade utsökt. Vi fiskade oss resultatlöst i området några timmar innan vi beslutade oss för att åka längre ut och försöka hitta varmare vatten. Efter några sjömil hittade vi ett område med massor av betesfisk och ca 0,8 grader varmare vatten och till och med en liten ström kunde noteras via referensskeden. I teorin var allt likt ett vänsterinfluerat partiprogram helt prefekt, men i praktiken var det ingenting som fungerande. Vi körde ända in i kaklet men lyckades endast kana upp en 50 cm lax...
Här någonstans trodde vi att vi nog hade hittat rätt. Så var dock inte fallet. Stendött sånär på några felkorkade spigg.

Måndag:
På måndagen var vi trots gårdagens magra resultat relativt hoppfulla. Vädret skulle bli kanon och vi passade på att åka långt ut. Att få åka riktigt långt ut gjorde oss lite hoppfulla igen.  Lite av förfädernas upptäckaranda lever kvar och samma naturlagar som gör att nästa uteservering alltid är bättre och att det är på sista sidan i pizzamenyn fynden görs höjer humöret.  Kvällen innan fick vi rapporter om fisk som var fångad relativt djupt, stora laxar på både 16 och 17 kg hade landats nere på 70-80 fot. Vi riggade ner några skedar och det var där som första hugget kom. En pigg 8 kg lax vevades in och krokades av innan det blev döda havet igen. Vi beslut oss för att transporttrolla oss till nästa plats vi ville prova, en 17 meters topp 7 distans bort, ett beslut vi kom att ångra. Vi hade upptäckt Östersjöns svar på vägen mellan Mora och Sveg, havet var var liksom helt nedlagt och avflyttat. Under 2,5 timmar frös tempmätaren fast och på ekolodet tecknades inte så mycket som en fiskpinne. Inte heller när vi kom fram hände något särskilt revolutionerande, endast några små torskar visade intresse. Efter några timmar fick höra att mariestadsbåtarna fångat en 16 kg lax och en 17 kg lax längre in rev vi snabbt grejerna och åkte inåt. Vi fick ganska snabbt 3-4 laxar på Ismo Magnum och Toby magnun men de var av mindre modell upp till 5-6 kg.
En av de där trollingbåtarna som inte behöver djupriggar gled förbi.

Tisdagen:
Tisdagen satte vi kurs mot området där vi avslutade dagen innan och Jonatan fick ganska omgående en fin lax på 13 kg+ på en gröngul ismo fiskad på 47 fot. Nästa hugg var mitt och efter ett riktigt rullskrikshugg kunde vi kroka av en 5 kg lax som fallit för en ismo magnum. Nästa fisk föll återigen för en gröngul ismo magnum fiskad på 47 fot, en fisk som bjöd på flera rusningar innan vi kunde håva en 12 kg + lax. Sen dog fisket av och vi hade inga fler hugg innan mörkret började falla och vi fick åka innåt.
13 kg djupriggslax

Här någonstans kan man ana att jag hade oflyt med lottdragningen (vartannat hugg... :)

Onsdag/torsdag
onsdag och torsdag var det dags för att att få uppleva ett av trollingfiskets baksidor, vind... En elak vid som nådde både 15 och 16 sekundmeter i topparna gjorde att vi inte ville åka ut. Dagarna fördrevs istället på traditionellt fiskeresa vis, man suckar sig igenom förmiddagens väderuppdateringar innan man tillslut ger upp dagens sjösättning. Resan brukar då gå till närmaste stad där man försöker handla sig lycklig i den lokala fiskebutiken innan man försöker äta sig lycklig på den lokala pizzerian. Sällan ger det hela önskvärd effekt utan det är först halvvägs in i öllådan på eftermiddagen som det trots allt börjar känns som en ganska bra semesterdag. Processen bör med andra ord kunna effektiveras och strömlinjeformas genom att ölen öppnas redan på förmiddagen.

Goskväll, torkar skedar och fuktar strupar.
Fredagen:
Regn regn och åter regn. Vi startade tidigt och sjösatte båten i ösregnet redan vid 5snåret. Ösregnet fortsatte långt in på förmiddagen. Först vid 12snåret slutade det äntligen regna men allt var sjöblött och resten av dagen spenderades småfrysandes. Fisket var förr oss minst sagt segt men en av mariestadsbåtarna fångade lite lax så vi låg kvar i området. Första hugget missade vi men nästa krokade vi, en lax i 9 kg klassen på en grizzlysked kring 40 fot. Vi fiskade in i skymningen men sånär på en fin solnedgång var resten av dagen resultatlös.  På lördagen blåste det återigen massor och vi beslöt oss för att åka hem på morgonen när vindmätarna visade 16 sekundmeter utanför hamnen.
Årets avslutningslax

Sammanfattning:
Fisket var segare än vad det har varit tidigare år vi varit där nere. Vi hade överlag segt fiske i stugan (3 båtar) men flera andra båtar verkade ha det ännu segare.  Inte heller under veckan som följde (vecka 19) har fisket var något vidare som jag förstått det. Laxarna verkar helt enkelt inte ha vandrat förbi som de brukar. De fiskarna vi fick var i stor grad uppväxare, endast en av dem såg ut som en riktigt vandrare. Bäst fiske hade vi (som vanligt?) på ismo magnum i de här färgerna 109 108 och 110 men fick även lite fisk på toby magnum och grizzly crystaline skedar. Bäst fiske hade vi mellan 40 och 50 fot men fick även lite fisk i ytan. Samtliga fiskar utom en 4 kg lax som grillades fick simma vidare. De absoluta majoriteten hade dessutom fettfenan i behåll.