torsdag 17 december 2009

Saker går sönder...

Ekolodet...
Under söndagens utfärd laddade vi friskt ut genom farleden och vips var vi utomskärs. Båten lättade rejält i en våg och efter nedslaget pickar Wikström junioren på mig. - "Jaha, va vill du, det är inte farligt att flyga!?"
Oj då... Ekolodsfästet är numera inte bara sprucket, det är helt jävla av. Ekolodet hänger och dinglar framför pulpeten, en föga optimal placering av ett rent visuellt så viktigt instrument. Händig som man är gick jag in i det gungande fiskluktande utrymme som kallas ruff (tror jag?) Kikade över problemet och konstaterade för mig själv att det här uppdraget skulle komma att kräva både skruv och eltejp. Fick i en skruv lite halvt i ena benet, sedan tog jag fram min ständige bundsförvant eltejpen. 10-15 varv senare så såg kanske inte ekolodsmonteringen ut som ny, men det var i alla fall monterat, och fästet är numera elastiskt, de e ju bra. Ännu en detalj i båten som sitter fast med eltejp. Varför gör man inte bara allt av eltejp från början, då kan det ju inte gå sönder?

Telefonen…
Att jag och telefoner inte funkar har konstaterats förut. Det är hemska ting man gjort sig beroende av. Nuvarande telefon har under veckan som gått tagit sig ännu närmare pension. Det är nu enbart en fråga om dagar innan tålamodet fullständigt tryter och telefonen massakreras på oförtjänt brutalt sätt. Den senaste defekten på min stackars telefon är att knappsatsen lossnat. Den lossnade under fredagsnatten. Jag hittade knappsatsen igen men den blir sig aldrig lik:( Högra hörnet på knappsatsen har upphört att existera, knappsatsen lossnar därför hela tiden. Även om den sitter i så kan man inte trycka på knapparna längst upp till höger. Några av mina favorit knappar återfanns i högra hörnet.

Glasögonen:
Smarteyes, billiga glasögon säljer de onekligen, 990 kr för kompletta brillor låter lockande för en sniken student. Smarteyes imponerar dock föga. Förra glasögonen hade den lätt irriterande funktionen att de lossnade från huvudet varenda gång jag böjde mig ner, lämnade in dem men problemet kvarstod. Orkade inte bråka mer utan lärde mig att leva med det hela. Löste situationen genom att gå runt med hakan högt upp i vädret på det sätt som förväntas av kaxiga fastighetsmäklarstudenter. Dessa glasögon dog i samband med en fisketur där jag glömde av mig och tittade ner utanför båten, plums! Det gjorde mig inte så mycket, de var ju ändå trasiga och nu kunde jag fixa nya.
En "drummelförsäkring" gjorde att jag kände mig försäkrad om att det skulle gå enkelt, men ack så jag bedrog mig... Jag var tvungen att polisanmäla min förlust. Fick lite dåligt samvete över alla skattepengar jag slösade när jag ringde in och förlustanmälde mina glasögon. – ”De ligger I Vänern, djupt… Lägg inte ner någon energi i frågan, ge mig ett kvitto bara”. När polisen sedan ringde och ville ha ännu fler uppgifter, typ vilken färg det var på glasögonen, vilket märke och vart på Vänern jag tappade dem. försvann mitt dåliga samvete. De nog hade slösat bort pengarna även utan min hjälp. Jag fick nya glasögon till slut. Dessa har framförallt en funktion jag inte kan se det praktiska med: glasen ramlar ur. Helt plötsligt ser man sämre än man borde och då ska man med den ofrivilligt nedsatta synen börja leta efter en genomskinligglaslins på golvet, fruktansvärt ohållbart koncept, bokstavligen.

Om vi dessutom väger in det faktum att Smarteyes glasögon tillverkas i Kina, förmodligen av små barn under pistolhot, är det lätt att börja tvivla på upplägget...
Barnarbete är vedervärdigt och fullständigt förkastligt, barn har uppenbarligen ingen känsla för kvalitet och borde inte ha något med glasögontillverkning att göra.

Hjullagret:
Sist men inte minst ska vi slå ett slag för bilens hjullager som börjar sjunga allt högre. De sjunger dock inte på sista versen än. Jag vill minnas från tidigare hjullagerhaverier att det finns ett antal toner kvar att sjunga. Jag gick precis från steg ett, ett intetsägande vinande som lätt kan förklaras bort genom ”jag har vinterdäcken på” till steg två som är ett mer distinkt sjungande som möjligtvis kan förklaras bort med ”jag har jäkligt dåliga vinterdäck på” Inom kort kommer ljudet att eskalera ytterliggare och någon möjlighet att förklara bort det finns inte. Då börjar bli bytdags för efter ton tre kan det gå fort. Jag har ringt min bror och informerat om att det snart är dags för honom att utföra sina broderliga förpliktelser.

3 kommentarer: