söndag 20 december 2009

Stooooorlax! 12kg!

Adam tillbringade den småkyliga söndagen på vänerhavet i Pontus Lindbergs Örnvik, jag spenderade den i sängen. Lördagens något bistra jul-lax tävling i baggerud hade fått mig att temporärt tröttna på minusgrader och båtfiske... Strax innan 12 ringer en glad adam och pratar om lax som får vågen att pendla mellan 11 och 13kg i båten... Jävligt troligt tänkte jag och sov vidare. Ringde upp senare när jag vaknat och Adam var fortsatt lika glad, det började gå upp för mig att det inte var fejk för att göra människorna på land bittra, det var sanning, och det gjorde verkligen en trött Anders bitter över att vara på land.

12,00 kg vägde fisken in på efter vägning i land på en elektronisk foxvåg. De 12kilona fördelades på 93 välbyggda centimeter. 93! Sjukt vältrimmad fisk. Laxen bet en siklöja i en vk skalle vattenmelon fiskad med 50 gram bly framför. Fångstplatsen var strax öster om Prickgrund utandför hammarö. Mig veterligen den största prickgrundslaxen någonsin?

Skicka ett grattis sms till Adam så bir han glad
0734412257

1 kommentar:

  1. Ganska säker på att det var KockAnders, TintinAnders eller i vanliga fall Anders Olsson som hade största lax runt Hammarö tidigare. Han hade vänerrekordet ett tag på 90-talet. 11.6 kg?
    /Gladh

    SvaraRadera