fredag 11 mars 2011

Båtmeck och inköp

Nytt Ekolod och Kartplotter

Sisådär, då var den tandkrämstubs-uppspjälkade kartplottern utbytt. Besökte England förra helgen och passade då på att inhandla ett HDS 8M samt ett HDS 7 ekolod från Lowrance. Köpte från sidan: http://www.electronics-marine.co.uk/ Företaget heter redcar electronics marine.
Sidan ser lite kalle-anka aktig ut och inledningsvis var jag någpt skeptisk till att skicka massa pengar men efer att ha mailat och pratat i telefon med dem kändes det bättre.

Jag skickade paketet till adressen där vi skulle bo under Englands vistelsen. (företaget har ingen riktig "fysisk" butik) Jag beställde sent på måndags kväll och onsdag lunch var paketet framme på adressen i England. Kanonbra feedback och kontinuerliga uppdateringar från företaget gjorde att man hade koll på vad som hände. Jag fick även ett fedex nummer som gör det möjligt att söka och se vart paketet befinner sig.


Jag sparade (eller som jag helst ser på det, tjänade) cirkus 8-10 000 på att köpa grejerna i England istället för Sverige. Jäkligt nöjd hitills men får väll se hur mycket jag svär när grejerna slutar fungera och Sverige vägrar hjälpa mig... Hur som, bara positivt att säga om Redcar electronics marine. Bland de hemsidor jag tittade på verkade de dessutom vara billigast.

För den som går i köpa från England tankar kan jag även tipsa om www.cactusnav.com som jag också mailat lite med. Fick bra vibbar av dem även om jag inte köpt något där. Båda företagen skeppade även till Sverige för rätt humana priser.


Båtmeck:


Förutom att installera elektroniken har jag (läs min händiga bekantskapskrets) även monterat en hydralstyrning i båten. Att montera en hydralstyrning är dyrare än man först tror. Först kostar hydralstyrnignen 6-8 000 kr, men det är först sen den rikiga smällen kommer. Har man en hydralstyrning så mer eller mindre måste man köpa en shyst Auto-pilot, annars utnyttjar man ju inte hydralstyrningen. Så det är bara att prioritera bort inköp av möbler till lyan i Mariestad några månader till. I dagsläget använder jag båtsoffan som TV-soffa, det är inte ett helt optimalt upplägg och det imponerar föga på de få gäster som lyckas leta sig ut hit till obyggden.

Jag (läs min händiga bekantskapskrets) har även fått till en riktigt shyst försärkningsbalk med infällda fack i aktern. Det blir skitbra faktiskt. Det här skulle kunna bli en vändpunkt i min båtreparations karriär. Jag har sett svart på vitt hur mycket bättre ett två veckors plastjobb under kunnig handledning blir än något jag själv improvisions plastat på en eftermiddag mellan morgon och kvällsfisket. I alla fall när det finns tid, jag tror jag skulle brista allvarligt i självinsikt om jag på fullt allvar trodde att fakta och logik skulle kunna förända mitt sätt att se på reparationer. Jag är tämligen övertygad om att när fiskesäsongen drar igång på allvar, då kommer tålamodet återigen att bytas ut mot en rulle eltjep och en näve buntband.












4 kommentarer:

  1. Nu slår du nog Jesse i KM med så fina nya saker
    MVH Sigge

    SvaraRadera
  2. Hej Sigge:) Kul att se att någon är med på bloggen trots sparsamma uppdateringar:) Osäker på om mer grejer är rätt metod för att vinna över jesse. Tror att rent sabotage kan vara en betydligt mer utslagsgivande metod. Sen får man nog inte mer fisk med mer grejer, men jag fiskar hellre tomt bakom en frän Plotter:)

    SvaraRadera
  3. Ser bra ut! Nu när du inte har plankan kvar så blir du tvungen att borra och såga direkt i båten.. Att det är en unik och högt värderad sportbåt kan inte hjälpas..

    Det enda är att det ser lite naket ut med bara en motor på akterspegeln, tycker du inte det själv också?

    Bra upplägg att ha båtsoffan som Tv soffa! Nu behöver du ju ingen båtsoffa, och sen när isen smälter bort kommer du inte behöva någon TV soffa..

    Keep up the good work!

    David

    SvaraRadera
  4. Den som har mest grejer när han dör, han vinner.
    MVH Sigge

    SvaraRadera