måndag 3 augusti 2009

Fisketävling på vänern

Team Wikström, ett team som i vanliga fall är nästintill tandlöst valde att vässa garnityren och bjöd därför in mig som både gast och kapten. Jakoppf hade fått förhinder plus kartplotter strul, så Roger och jag ställde upp i min båt. Tillsammans representerade vi team Wikström, ett team som plötsligt fått ett helt nytt bett.

Tävlingen gick av stapeln 0800 med grums som utgångshamn. Egentligen skulle den varit på lördagen men osamarbetsvilliga vädergudar gjorde att tävlingen sköts upp till söndagen. Perfekt efter som jag var inbokad på kräftskiva lördag kväll... Uppladdningen inför tävlingen bestod i ett gäng finöl och lite isärplockade kräftor. Jag har förövrigt en fundering kring kräftor som innebär: om man sätter en människa i ett rum där det bara finns kokta kräftor att äta, kommer han då tillslut att svälta ihjäl?. Enligt mina beräkningar går nämligen åt mer energi att bryta isär en kräfta, än vad själva ätandet genererar. Han kommer nog inte dö snabbt, man får även ha med i åtanke att han monterar ner kräftorna snabbare och snabbare, en tendens som dock kommer att brytas när han blir tröttare och tröttare, och hungrigare och hungrigare. Det kommer inte bli någon vacker syn när den olycklige försökspersonen desperat försöker öpnna de sista kräftorna, men tillslut dör av utmattning.
Kärftskivan var hur som mycket trevlig. En dansk deltagare ifrågasatte om man bara åt kräftor och fick ett sjävlklart och idiotförklarande svar "vadå bara, det finns ju bröd". Det tyckte jag var roligt. I smyg håller jag med dansken, man skulle ha nått mer, typ korv:) Vid 0200 valde jag att rycka i nödbromsen, annars kan man bli sådär trött när man ska upp. Hemma och somnade vid 0300 någonstans.

Roger ringde och väckte mig med munter stämma vid 0530, bättre än väckarklocka. Vi krokade på båten och styrde mot grums där vi anmälde oss till en tävling med ganska klent antal startande. Vi kunde snabbt konstatera att sämre än 11 gick det inte bli, och 11 är ganska bra på många tävlingar. Vi valde att förlägga fisket kring ett område strax norr om djurö där fisket tidigare varit förhållandevis bra. GPS:en berättade att det var ca 23 distans (typ 4 mil) dit, så vi pressade gasreglaget i botten och svicshade fram över ett spegelblankt Vänern.

Det stod ganska snart klart att vi inte skulle få bli ensamma på den tilltänkta platsen, 2 båtar låg i kölvattnet. Direkt efter att Roger satt sista spöet på riggen så hoppade det upp igen, Roger greppade spöet, det var en bättre fisk. Rullen bara tjöt och räkneverket kunde snart berätta om en första rusning på runt 80 meter. Va bra tänkte vi, sådär gör inte gäddor, det nalkas storöring/storlax! Det som följde var en seg dragkamp och flera gånger rusade fisken 20-30 meter. Spänningen steg när fisken skulle håvas, linan pekade rakt ner med räkneverket stod på 8 meter. Bra tänkte vi igen, sådär gör inte gäddor heller. Strax därefter bröt dock en gädda med förmodad identitetskris och imponerande längd upp bakom båten. Gäddan kunde vägas till 8,5 kg, hade ganska risig kondis och borde nog kunna vägt 10 men det får den aldrig chansen att göra;)

Efter detta blev det lungna puckar mest hela dagen. Hade något bomhugg där flertalet var gäddor och hade bitit av tacklen. Dagens fränaste grej upptäcktes när jag skulle kolla grejerna på min rigg. När jag vevade upp nedersta spöet kändes det lite mystiskt, lite för lätt. Upp kom en halv 11 tums flasher avbiten på mitten. Inga tvivel om att den var avbiten då den halvan som var kvar var revig. Det luktar gäddkontakt, fränt:)

1800 var tävlingen slut och då kunde vi fortfarande inte summera in någon fisk. Vi plockade in grejerna vid 17 ungefär och började vår lilla resa hem igen. Det hade börjat blåsa lite men vi kunde i alla fall hålla 33-34 knop utan att saker och ting gick sönder. Dagens höjdpunkt var förtom gäddfighten utan tvekan när Roger berättade att frukosten lunchen och middagen skulle bestå av kebabpizza han hade med sig i ryggsäcken. Den killen vet vad en bakfull man behöver.

Fisket på tävlingen var segt överlag, endast en båt kunde väga in godkänd lax eller öring. (11 båtar deltog) Vår fisk räckte till en hedrande 6plats, något jag inte tar något som helst ansvar för. Det var Team Wikström som fiskade, inte jag:) De som fångat den godkända fisken hade dock haft skapligt fiske med flera för små och några vilda, så det gick tydigen att fånga fisk. Något vi inte märkte.

Ingen riktig succe den här gången heller alltså. Vi fick i alla fall köra upp 60 liter bensin, vilket bara det är en ren samhällstjänst. Det är viktigt att alla drar sitt stå till stacken och konsumerar mera när ekonomin skall upp på fötter igen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar