måndag 17 augusti 2009

Öppnade med gösfiske

Dagarna kring avresan var det rejält varmt, ett högtryck bröt av ett sällsynt uthålligt lågtryck. Det riktigt luktade gösläge. Jag insåg att jag måste ut, visst stundade en havsfiskevecka i norge, å visst hade jag inte packat. Men det var ju gösläge. På torsdagen satt jag och grillade hemma hos mamma mor, tittade på båten och kände mig mäkta rastlös. Jag pratade lite försiktigt om att kanske fiske lite natten innan avfärd, middagsgästerna var föga imponerade och pekade på argument just som "du har inte packat, du ska köra 120 mil i morgon" och liknande tråkiga ålderdomliga föräldraaktiga argument. Jag insåg att det skulle bli en jobbig och tidskrävande disskution att vinna. Jag hade dock ett ess i rockärmen, Alex. Alex är 9 år och har länge velat följa med på fisketur. Planen fungerade friktionslöst, inte kunde de neka Alex att haka på "sista chansen på sommarlovet". Klockan ställdes på 0100 för ett göspass. Efter några timmars sömn styrde vi mot böljan den blå. Hade i grejerna strax efter 0400 och kring 0600 högg första gösen som följdes av ytterligare några stycken innan det var dags att ge sig vid 10 00. Alex vevade upp flera gösar med största på 4,12, en stark storfiskare. Gösarna bet i Whitefish, westins jätte å super tråkig bomber 16 kopia.




Anlände hem till karlstad vid 13-14. Panikpackade och rotade bland lådor fulla med rostiga havsfiskeprylar. Hade även annat roligt att pyssla med så jag uppenbarligen missat. En skoluppgift som skulle varit inlämnad samt att jag var nära på tvingad att fixa lite kassörs prylar inför stora havsfiskeresan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar