måndag 16 november 2009

Ett litet gäddförsök

Jag fick tag på många fina siklöjor i Visten, klockrent, enklare än att meta. Vet inte riktigt hur mycket längre de ska dra den där noten men de håller hus på västbynäset. Där kan man köpa siklöjor för 30 kr kilot. Är man så finsk pedant med uppfattningen att ett tappat fjäll automatiskt innebär en helt värdelös löja ,är hela konceptet med att fånga siklöjor i not inte att rekommendera De tappar både ett och två fjäll. Wobbler har å andra sidan inga fjäll alls, å inte skedar heller. Men vad vet jag, jag är blott en speleman.

Vänerfisket såg tidigt ut att blåsa bort. Kanske hade funkat att traila runt sjön och på så vis någorlunda smärtfritt kunna gå ut från någonstans som inte är längst norrut i sydvästvindarna. Men jag var inte riktigt inställd på en långtur. Bestämde mig för att fiska gäddor istället. Min teori var enkel ofelbar och idiotsäker. Det lekte löjor i Visten, och en kompis rapporterade gäddor som var "sanslöst välkonditionerade och knottriga på magen" från en annan sjö. Om det lekte löjor på två ställen gjorde det nog det på Fryken också tänkte jag. En miljard vilt gökande siklöjor i en silverblänkande orgie borde locka fram en och annan gädda.

Funderade först på att fiska med siklöjor från visten. Insåg dock fort att jag saknade wireförsedda tackel. Det kändes krångligt och jag bestämde mig då för att löjor nog inte var så bra ändå. Finns det miljarder gökande siklöjor behövs säkert nått som utmärker sig. En död siklöja i en färgglad löjskalle som rör sig på de mest osedvanliga sätt är nog inte tillräckligt i ögonfallande. Wobbler fick det bli.

Hade prylarna i sjön strax efter 8 och bestämde mig att fiska några platser där man nätade löjor förr i tiden. De borde ju leka på ungefär samma ställen nuförtiden. Men väl på plats var inte löjkoncetrationen riktigt var jag hade önskat mig. Det syntes lite mer stim än vanligt och jag tror att man lite förhastat skulle kunna påstå att man såg mindre fisk som "hängde" pelagiskt ute i sjön. Så jag letade vidare efter de enorma löjstimmen jag kallt räknade med skulle finnas. Hittade ganska fina bollar hyfsat nära land över 50 meters djup, jag bestämde mig för att det var siklöjor. Började snurra där och nöp snart en 3 kg gädda på en super shad.



Fortsatte fiska och snart nappade en något större gädda på bortimot 5 kg, den föll för en 30 cm balzergädda. Riggade om betena, tog ett tag då det hade börjat blåsa onödigt mycket. Precis när jag var klar högg det igen, på en yu-zurei denna gång. Ett hugg som hade rätt tyngd, började få lite bra vibbar och kände mig ganska nöjd med tillvaron. Fisken kom visserligen med allt lättare, men det kändes fortsatt bra. Byggde upp en bild i huvudet om en charmigtrund höstmadamm att gosa lite med. Snart bröt en gädda vattenytan. Fisken såg betydligt mindre ut än jag trott, jag inspekterade den och ryckte till!. Fisken saknade stora delar av den estetiskt så viktiga överläppen och såg överlag vanskapt ut på vänstersidan. Inte vad jag väntat mig. Avkokningen gick snabbt, smärtfritt och utan kunde turligt nog ske utan fysisk kontakt. Efter tredje gäddan blev det intet mer. Kastade in handuken och åkte hem 1530.

4 kommentarer:

  1. Du behöver inte fiska mer Anders. Kolla längst ner i frysen.

    SvaraRadera
  2. Marie, det är ju betesfisk! Ännu en anledning till att fiska mer, måste få plats åt annat i frysen:)

    SvaraRadera
  3. Nej men Anders... inte okej!

    SvaraRadera
  4. Köp en frysbox. De rymmer MYCKET betesfisk. Mycket betesfisk = stora gäddor, dock inte nödvändighetsvis i frysen.

    SvaraRadera