fredag 12 mars 2010

Båtmeck

Bristen på vettigt fiske får en att göra de mest märkliga saker. Själv har jag lite spontant börjat såga loss saker i båten. Ett liknande fenomen är tidigare känt i Värmlands nordligare provinser och kallas då för okynnesamputering. Mer om okynnesamputering finns att läsa på retardoz gästbok några sidor bak. (http://www.retardoz.se/)

Tanken är att båten skall optimeras lite, större fiskeutrymme skall uppstå genom amputering av diverse onödiga estetiska detaljer. Det första som får stryka på foten är soffan. Efter tre års flitigt användande kan jag konstatera att en sol/bad soffa inte alls lockar bikini-brudar i mängder till båten, det är visst bara i reklamblad sånt händer. Rent fiskemässigt är soffan en katastrof, och om den inte innebär regelrätta bikini-besök har den sedan länge överlevt sitt syfte. Soffan plockades egentligen ur redan för nått år sedan och ersattes av en föga optimal träskiva, en garderobsskiva som mirakulöst nog passade perfekt över balkar och tank. Garderobskivan var i övrigt inte alls särskilt bra och vägde i slutet av säsongen ungefär lika mycket som resten av båten. Skivans densitet och soliditet hade kommit att likna blöt masonit, den behövde avlösas av en mer långsiktig konstruktion.

Långsiktighet har aldrig riktigt varit min filosofi, står valet mellan att parkera båten någon vecka och fixa en bra lösning, eller att döda en av mors garderober och låna luckan för att kunna fiska redan samma kväll, ja då faller sig garderobsalternativet helt naturligt. Den senaste tidens något bistra omständigheter med snö och is inom all överskådlig framtid fick mig att göra slag i saken. Jag konsulterade några bekanta som berättade att plast det är enkelt att jobba med det.

Båten kördes därför till ett inomhusgarage och efter lite telefoninstruktioner fick jag reda på ungefär vad som borde göras, och var tryckluftssticksågen fanns. Jag visste inte riktigt vart jag skulle börja, men samtidigt fanns det ingen tid att förlora så jag slängde mig in i projektet. Stötte på patrull ganska tidigt då jag misslyckades kapitalt med att få loss slangarna till tanken. Tanken slog mig att jag kanske inte borde gå vidare med projektet om jag inte ens klarar av det mest väsentliga av förarbetet. Men jämna mellanrum kikade en snubbe in i båten för att uppdatera sig kring den mycket jämna matchen mellan Anders och Slangen. Han jobbade med något i rummet bredvid och verkade vara sån händig snubbe överlag. En sån karlakar som aldrig lämnar in bilen, ständigt håller liv i sin gamla gräsklippare och om det behövs utan en min kan stadga upp ett brutet ben med lite eltejp metallskrot. Jag kände mig lite omanlig och felplacerad, och ville helst att slangjäveln skulle lossna innan jag tappade ansiktet fullständigt. Lyckligtvis lyckades jag i samma vända spilla bensin över hela mig. Jag rörde inte en min och skakade bara av händerna lite. Incidenten jobbade till min fördel och jag vann lite lite respekt och kunde fortsätta min kamp men ett uns av respekt kvar.

Slangen gav till slut med sig och snart kund jag lyfta ur tanken. Flyttade senare på batterierna och började efter detta snegla på den trycklufsdrivna sticksågen. Jag ska öppet erkänna att jag aldrig sågat i någon båt förut, jag har knappt sågat i nått alls. Det faller sig inte riktigt naturligt i mina ögon vad man kan såga bort, och vad som rimligtvis borde vara kvar. Jag började såga och fick loss lite bitar. Sågen blev allt sämre. Fan också, nu har jag förstört nått också, just typiskt jag ska inte hålla på med sånt här… Drog några djupa suckar och föreställde mig ett stillsamt liv bakom ett skrivbord, rent verktygsmässigt är allt man behöver kunna hantera en penna och en dator, enkelt. Under självömkan slog det mig att det är nått med tryckluftdrivna verktyg och lufttillförsel. Efter att ha slagit på kompressorn flöt det på mycket bättre. Glad i hågen kapade jag bort den stora balken i aktern som soffan legat på. Kapade även några andra små väggar och det ser faktiskt rätt bra ut (bilden).

Första delen av projektet är nu klart, jag har tagit bort de gamla delarna. Nästa steg blir att plasta nytt. Jag skall vara öppen och ärlig och säga att jag har aldrig plastat i en båt heller. Jag tror dock att det kommer att ske under övervakning och förhoppningsvis flitiga ingripanden från en sån där händig man. Så det ska nog gå vägen. Skall passa på att installera en länspump också, trött på vattenpölar i alla möjliga vrår. Blir nog en reparering och optimering av den sedan några månader avkörda planerboardmasten och spöhållarna i allmänhet.

4 kommentarer:

  1. Oh, nej! Har du sågat sönder båten!

    SvaraRadera
  2. Med tanke på hur mycket du har "förstört" så
    skulle jag nog köpa en JÄTTESTOR länspump
    och en torrdräkt.
    MVH Sigge

    SvaraRadera
  3. Oj hur ska du få ihop det där bror ?

    Eller blir det till att ställa sig och sjunga : Jag hade en gång en båt ...... Hahaha !!

    Mvh Stora broder Bladh

    SvaraRadera
  4. Anders: Hihi bror, det där blir allt bra ska du se:) jag föredrar nästan Bengt Bergs båtlåts-variant. Jag tror den sjunker så säger de: "å bror min han sa där i månens sken, vi äger en båt fastän ingen kan seen"

    SvaraRadera