tisdag 8 september 2009

4 gäddor och en bamsing bommad...

Mäkta trött på enformiga tråkiga mackor bestämde jag mig igår för att återgå till en gammal klassiker, termos Pizzan. Termos Pizzan är precis som namnet antyder en pizza i en termos. Vanligtvis av typen "grandiosa" eller dylikt Termosen bör vara en mattermos då ingångshålet behöver vara av en viss storlek. En termospizza knäcker den läckraste mackan, det är säkrare än tyngdlagen.

Med detta i åtanke införskaffade jag igår en Lämplig pizza för mattermosen. I morse fanns dock ingen mattermos att finna. Vill dra mig till minnes att den dog på något äventyr för ett tag sedan. Ska jag vara helt ärlig så anade jag det redan igår, men mackor är så tråkigt.


Avsaknad av mattermos skulle dock inte få hindra mig från att avnjuta en utsökt måltid under gäddfisket. Jag bestämde mig för att bygga en egen. Själva stommen fick bli en 1,5L petflaska med kapad topp. Själva pizzan lindades in i Folie, detta för att man har folie när man eldar på mat över öppen eld. Lite osäker på om det verkligen är en bra anledning, men det lät rätt vettigt i morse. Förutom folien virades några sidor metro runt härligheten för att skapa någon form av isolering Allt avslutades med mer folie. Stolt som jag var över mästerverket tog jag en bild.









Hade grejerna i sjön vid strax före 0800. Första hugget kom relativt snabbt och en 4 kg gädda kunde enkelt krokas av vid båten. Vid 0930 var det dags igen, en gädda i samma storlek. båda fiskarna bet en blå 7tums tomic. Klockan började närma sig 1000 och jag vågade inte vänta längre, jag var tvungen att testa pizzan. Min geniala konstruktion visade sig dock sakna väsentliga termos egenskaper, typ som att hålla värme. Pressade i mig eländet och tänkte på det uråldriga italienska ordspråket "En dålig pizza är bättre än den bästa macka"




Det som följde var en enorm dödperiod, sysselsatte mig med att byta beten och powernapa i medvind (båten går rakt i medvind, man kan gott kosta på sig att blunda lite) Först runt 16 00 var det dags igen. Gäddan var stöpt i samma form som de två tidigare och högg på en gul Swim Whizz 15cm. Strax efter den högg en fjärde gädda på Tomicen igen.

Sen kom hugget med stort H. Hade hängt ut några fler Swim Whizz 15cm, och hugget föll på en sådan i stensson färg. Såg hugget på planerlinan, det bara tjongade till. Gäddan gick tungt från början, gjorde några brutala utras, för att sedan tacka för sig. Usch! Ogillar skarpt att tappa fiskar jag inte får se... Den kändes stor...:( Wobblern kommer upp uppsnurad runt tafsen? Mystiskt. Den där krokningen gick nog inte rätt till. Bränner ännu ett hugg på samma Swim Whizz, men sen är det dött. Härdar ut fram till 20 00 men packar sedan ihop och åker hemåt.


I morgon var det tänkt att det skulle bli vättern. Yr lovar dock 9-10 sekundmeter sydväst i natt och i början på dagen i morgon. Det är lite väl hårdrock för att traila 20 mil till. Får bli till att fresta Gäddorna igen. Uppstigning 0430!












4 kommentarer:

  1. Haha världens bästa uppfinning om den hade fungerat!

    SvaraRadera
  2. Lyft på motorkåpan och lägg paketet där.
    På med kåpan en halvtimme eller så.
    Sen har du härligt varm mat.

    SvaraRadera
  3. .. brutala utras... fyra klick i rullen? Arg 8kilos som gav allt innan den tackade før sig.. Du har så livlig fantasi att du borde satsa på en karriær som barnboksførfattare!

    SvaraRadera
  4. Sigge: Du har rutin på det där! Ska testa nån gång:) David: Nu ska inte du vara bitter och tvär bara för att du är flera hundra mil från bamsegäddorna;) Men visst, det kan varit en felkrokad 4 kg eller vad som helst. Just därför hatar jag att tappa fisk jag inte får se, då vet man inte!

    SvaraRadera