lördag 19 september 2009

Liten fiskerapport och Bålplan

Fisket igår var i vanlig ordning lite sådär halvsegt. Skulle ursprungligen enbart fiska förmiddagen, men när förmiddagen var slut hade jag inte fångat någonting. Jag kände mig inte på något vis mogen att åka in utan fisk och tog därför till det enda knep jag till fullo behärskar, jag väntade ut dem. På så vis kom mitt förmiddagspass att utvecklas till 11 timmars trolling, med marginal en fullvuxen trollingtur. Man tycker att sådan envishet borde resultera i succe någon gång, men livet är hårt och orättvist. 3 gäddor blev det i alla fall tillslut, en topp på runt 100 cm. Så jag klarade hedern men det är inte med särskilt stor marginal... Hela dagen bjöd på riktigt kalasväder och stundtals fanns många gäddbågar inom rimligt räckhåll, men dom ville inte släppa loss. Anders börjar överväga 1knop betesfisk och damunderkläder igen. Någonting bör förändras i upplägget.


Nu ska det blandas bål! Var och shoppade loss förut och har nu resurser för att börja båltillverkningen. Förra års medelmåtta Päron har bytts ut mot det nya stjärnskottet Kiwi, ska bli intressant att se vad den kan tillföra i denna underbara soppa. Förra året fanns både Mango och Papaya i startfältet, men en av dem underpresterade å det grövsta. Tyvärr minns jag inte vilken som är vilken, den med stor kärna var det som inte motsvarade förväntningarna. Jag tog därför en rövare och valde bort Mangon. Men lite tur är det Mango som har stor kärna, med lite otur kommer jag skymta en kärna med oroväckande stort omfång när jag dissekerar Papayan... Time will tell.

Själva grundplanen är att satsa på två bålar. En fruktbaserad och en bärbaserad. Jag är lite osäker på vilken styrkenivå man bör sikta på. I år har vinbålen valts bort pga den enkla orsaken att vin är gay. Därför bör man kanske satsa på en lite mer finsmakar bål, och en lite mer hårdrockbål. Jag tror visserligen att vi kan räkna med att så kallad efterspetsning sker fortlöpande under festen, slutresultatet kommer i vilket fall vara två skålar med regelrätt raketbränsle.

1 kommentar: