tisdag 15 september 2009

Its my Birthday!

Jag fyller år idag! 23 år står det i kontaktannonserna numera. 23 år tycks i stora drag påminna om 22. Så va fan, vi kör väll på som vanligt...

På lördag blir det stora födelsedagskalast. Det ska bjudas på bål har jag lovat. Jag är egentligen inte så bra på bål, har bara gjort en tidigare. Då köpte jag : Blåbär, hallon, jordgubbar, annans, persika, mango, päron, melon, saft, 3 sorters sprit, vin, sockerdricka. Sen freestylade jag. Recept är inte för mig, recept hämmar den fria matlagningskulturen. Det roligaste med att freestyla var att man fick smaka av hela tiden. Dock är jag rädd att resultatet blev missvisande för på slutet kunde jag åstadkomma vilken blandning som helst, och det var ändå skitgott.

I år ska jag ta det lite försiktigare Kanske inte köpa fullt så många ingredienser Kanske gör flera bålar, så man inte måste ha i allt i en. Jag tror dock ändå att jag kommer ta det säkra före det osäkra och servera bålen först efter någon timme. Efter några timmar har gästerna nämligen pressat i sig sin egna dricka, 8 st ljumna Danish Gold, billigaste vinet på systemet, Sofiero, eller nån annan skit. Då är det mesta gott.

har någon några bra riktlinjer för en okay bål så skjut:)

Dagen efter lördagen, den förmodade småsega söndagen , då anländer en serie äldre släktingar. Jag har förmodligen tagit mig vatten över huvudet då jag utan minsta självinsikt förklarade att min ambition var att själv baka något till kaffet. Jag är osäker på hur det här ska lösas. Vilken nivå av bakverk behöver man åstadkomma för att komma undan med hedern i behåll? Jag kan neg..Chokaldbollar. Sockerkaka tror jag, rulltårta kan jag ha gjort en gång. Jag har dock kollat upp en backup: Hanna Larssons konditori har söndagsöppet, det är en livlina som garanterat håller. Undrar om man kan få dem att klanta sig lite, så det ser mer hembakat ut.

I morgon blir det förmodligen lite gäddfiske. Sovmorgon dock, skall styra med lite andra saker på morgonen. Räknar med att vara på sjön runt 1030. Hej hopp!

4 kommentarer:

  1. Du är så sjukt rolig Anders! Jag sitter och skrattar högt för mig själv. Typiskt att jag inte kan vara med på lördag och smaka av bålen men vi får fira födelsedag igen i oktober! Dubbelt upp eftersom jag också fyllt år!

    SvaraRadera
  2. En reflektion! jag är just nu dubbelt så gammal som du, dvs 100% äldre, men redan nästa år kommer det procentuella avståndet att minska, vilket gör att du kommer närmare min ålder för varje år! kanske sitter vi på hemmet en dag och är nästan jämngamla, coolt!
    Spara lite bål till mig, skulle gärna göra en smaktest. Ett enkelt och klockrent inslag till kaffet är naturligtvis cheesecake, du kan inte misslyckas, kan du röra i en bunke så fixar du den, serveras med lite bär och succén är ett faktum...
    Du behöver

    en form (helst med avtagbara sidor)
    3 st ägg
    1,5 dl strösocker
    2 tsk vaniljsocker
    200 g philadelphiaost
    3 dl vispgrädde
    10 st digestivekex

    Det kan använda elvisp genom hela det här receptet med undantag för sista steget där man använder en sked. Gör allt i nedanstående ordning så behöver du inte diska visparna mellan de olika momenten.

    Dela äggen. Lägg äggulorna i en bunke och äggvitorna i en annan. Häll strösocker och vaniljsocker över äggulorna.

    Vispa först äggvitorna till ett fast skum (med rena vispar). Skummet ska vara så fast att man kan vända upp och ner på bunken.

    Vispa äggulorna och sockret till en pösig ljusgul smet.

    Blanda i philadelphiaosten. (Kör på lägsta hastigheten på elvispen).

    Vispa grädden i en egen bunke. Den ska vara lite lagom fast, ungefär som du skulle ha vispat den att äta till en efterrätt, det är inte så jättenoga. Rör därefter ner den vispade grädden i den andra smeten med lägsta hastigheten på elvispen.

    Rör försiktigt med en sked ner de vispade äggvitorna.

    Krossa kexen och lägg hälften av detta på botten av en rund form med löstagbar botten.
    Häll i smeten och strö resten av kexsmulorna ovanpå.

    Ställ in i frysen i 5 timmar. Tag ut kakan 15-30 minuter i rumstemperatur före servering.
    Servera med bär (frusna är helt ok om de får tina först) ex. hallon som ger lite syra.

    Kick ass!

    Stefan

    SvaraRadera
  3. By the way... GRATTIS!!!!!

    S

    SvaraRadera
  4. Grattis på däjj.
    Hälsningar Team Gone Fishing

    SvaraRadera