torsdag 24 september 2009

Onsdagens Fiske.

Trött och föga övertygad kring dagens fisketur steg jag upp runt 0500 och la baguetten i ugnen (bokstavligt, inte bildligt). På något sätt var jag ganska otaggad på fiske, men för skjuttsingen, nu var jag ju redan uppe och snart var massäcken fixad. Bara att bita ihop.
Det blåste rejält på vägen till kil, träden hängde över vägen i vinklar som skulle få den mest erfarna skogshuggare att bli nervös. Men ut skulle jag. Mötte en frukosttrött mor vid båten som konstaterade att det blåste ute. Mammor blir så lät nervösa av blåst, jag förklarade lugnt och metodiskt att det blåste från väst, det är alltid lä på Fryken då. Möjligtvis en sanning med modifikation, men i alla fall långt ifrån en ren lögn.

Trailade iväg mot en ramp jag inte använt på ett tag . Väl där framme kom jag på varför, rampens lutning är farligt nära uppför, eller ja, den är inte särskillt brant i alla fall. Att rampen har en hygglig lutning är av yttersta vikt då min båt rullar likt ett fyrkantigt hjul på trailern. Konstigt nog är det fortfarande ingen som bytt mina punkterade trailerhjul på kärran. Efter en del pustande, bändande, svärande och massor av puttande hamnade båten i vattnet där en vaksam västlig vindby vräkte sig över den. Via framförallt fler svordommar fick jag ordning på situationen och kunde snart ta mig ut på sjön.

Öppnade dagen med ett gösvarv. Det borde inte vara försent, lite sådär sommrigt ute? En gädda missuppfattade hela situationen och slöt omgående käftarna kring en bomber 16kopia. Några minuter senare högg det på en Strike pro giant. Under drillen högg det igen, denna gång på en Westins Tjocke. Lyckades landa bägge fiskarna i dubbelhugget, en gäddsnärta och en 4,2 kg gös. Gjorde några fler varv men intet hände. Tror jag precis lyckade träffa slutet av morgonruschen.
Det blåste jävel hela dagen. Dagen kantades av så kallade "Freja vältare". Ett fenomen som tycks tämligen unikt för Fryken, inte upplevt det någon annanstans i alla fall. Det är liksom en vindby som kommer med imponerande fart och styrka. Man kan se dem resa runt på vattnet. Kommer de i fel läge är det som upplagt för en 360. En manöver som vid trollingfiske är att likställa med att ett helt fotbollslag dör mit i matchen, man är otaggad på att fortsätta efteråt.


Åkte vidare och tacklade helt om till gäddprylar. Precis när jag fått ut sista spöt löste samma spö ut. Ett ganska bra hugg på en orange Sliver gav en intressant fight och resulterade i denna ohyggligt äckliga gädda. Någon sån Lymfosackarom(!?) eller var det heter hade gett gäddan en sanslöst äcklig böld så stor och vidrig att den skulle få den värsta cancertumör att lägga sig ner och spela död. Gäddan i övrigt såg smal å läbbig ut. Tänkte att det här nog var ett bra läge att träna bonkarmen inför gäddfestivalen, men gäddan läste mina tankar och slog sig fri precis efter kortet.

Det dog av lite på huggfronten. Valde att glida upp på ett grundområde där jag snart fick ett dubbelhugg, två snärtor hade plockat varsin 7tum Tomic. Fortsatte att hugga bra på grundet, varje sväng över resulterade i en eller flera gäddor. Men precis som gossen sa lämnade storleken myket kvar att önska.
Lämnade grundet och begav mig ut på frivattnet. Helt plötsligt började motorn hoppa, skaka och vibbrera. Va fan? frejavältarna racade runtomkring mig, nu vore verkligen inte ett bra läge att få motorstopp. Jag gasade lite, motorn hostade till och gick sedan som vanligt. Bakom motorn skymtade jag resterna av en brutal massaker. Jag känner mig tvingad att be om ursäkt till det okända värmländskabarn vars badleksak (en sån ring med ett djurhuvud längst fram) var ute och flöt, jag är rädd att den nog aldrig kommer flyta mer, förlåt. Av vattenfärgen att dömma fanns dock inget barn ombord på leksaken, tur i oturen.

Gjorde ett varv till på frivattnet där jag missade några hugg i snabb följd. Kanske var det gös i farten för det var sällsynt tempolösa hugg. Fick i anslutning till de missade huggen en gös på 2-3 kg på största Cisko Cid:en, de kan allt om de vill de små liven:) Gav upp fisket runt 1600 , 10 gäddor och 2 gösar blev slutresultatet.

Spenderade eftermiddagen tillsammans med Rescue Hammarö. "Du kan väll följa med ut och titta lite?" hette det. Jag vet hur ideell verksamhet fungerar, man låter inte någon titta lite för att vara snäll. Det handar om ren å skär manipulering inför framtida värvning:) Måste dock säga att det är mycket roligt att tuffa runt i en stridsbåt 9o. Med en sådan båt, en båt som drar hinkvis med diesel per distans och toppar bortimot 40 knop är det lätt att känna sig manlig. En sån båt kompenserar bättre än SUV:ar, dubbelmontage och annat trams, bara ett tips;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar