måndag 26 oktober 2009

Dåligt med fiske..

Det var en hemsk tid jag gick igenom, efter förra söndagens fiske visade det sig dröja en hel 7-dagars vecka innan det blev fiskarfänge igen. Anledningen stavas skatterätt, eller inte bara skatterätt, även fastighetsekonomi var inblandet. Skatterättens del i det hela är att någon lyckligt omedveten universitetsmänniska slängt in en mastodont tenta mitt i höstfisket, det är synd om människor som inte vet bättre.

Fastighetsekonomins del i det hela är kortare men intensivare. Det var nämligen "diplomsittning", en sorts fest för att fira att vi var klara med utbildningen. Det var en fredag men sviterna kändes långt in på måndagen, dvs idag, alltså typ nu. Jag noterade att en liten förkylning kom smygande på fredagsmorgonen. Föga oväntat blev förkylningen inte bättre av varken raketen eller söndagens fiske i snålblåst och regn. Några effektivare trick mot förkylning känner inte jag till. Då min kära mammamor numera läser denna blogg får jag tyvärr lov att utelämna detaljerna kring fredagskvällen;) Men söndagens fiske vore kanske lägligt att rapportera in.

Söndagens fiske var Gäddfiske på en sjö jag länge velat testa, resultatet blev varken fiasko eller succé Det nappade lite men det var inga jättefiskar. 4 gäddor på mellan 3 och 5 kg lyckades vi lura. Tre av dem högg en sjunkande Supershad rap i skamligt låg hastighet, en obehaglig upplevelse farligt nära b16 och elmotorer. Vi fick även en liten öring på samma supershad men jag misstänker att det hugget handlade mer om parning än om mat. Fanns inga möjligheter i världen att öringen skulle kunna äta betet, däremot var storleken lämplig för lite spontant överaskningssex. Första turen är dock alltid enbart en rekognosceringstur och förhoppningsvis kommer succen redan nästa gång. Vill man kan man iofs låta ganska många turer vara rekognosceringsturer, det är enklare att förklara uteblivna resultat då.

Den stora skatterättstentan är nu på Torsdag och med lite flyt kan man glida igenom. Har haft lite problem att komma in i pluggmode efter några veckor i lättja, hjärnan tycks befinna sig på sjön, i sjön eller kring sjön mest hela tiden. Men igår drömde jag om beskattnignskonsekvenser i samband med en underprisöverlåtelse i ett fåmansaktiebolag. Så nu är vi på gång.

Förhoppningsvis blir det fiske redan på fredagen, storfräsarstrende önskade eventuellt sällskap. Annars känns lördagen ganska bra, eller kanske söndagen, eller varför inte nästa vecka? Nu är det snart långt till nästa tenta igen:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar