fredag 2 oktober 2009

Gäddfiske och båttrailer meckande.

Gjorde en liten gäddfisketur i tisdags. Kom ut ganska sent då jag vaknade först strax före åtta. Har ett minne av att jag stängde av ett samtal från en idiot som ringde okristligt tidigt samma morgon. Efterklok som jag är anar jag att det var det var det egentliga alarmet jag stängde av.

Sjösatte grejerna på ett sällsynt fångstsäkert grund jag inte besökt på länge. Det nappade friskt och varje varv över grundet resulterade i en eller flera gäddor. Men gäddorna var små. Jag gick ut och frivattenskörde lite istället. Hade inget mer hugg på flera timmar och började längta mot grundområden igen:) Gick upp på ett annat område och snart nappade det igen. Men gäddorna var fortsatt små och jag tröttnade snart och letade mig vidare.
De större gäddorna fortsatte att matvägra och klockan 1900 började det skymma snabbt,
kunde då summera 15-20 gäddor men samtliga under 5 kg. Jag plockade upp och fick åka hem över en höstmörksjö. Fick bla lära mig att kanadagåsar kan dyka, man måste bara komma tillräckligt nära tillräckligt fort för att på så sätt överaska dem till den grad att de väljer att fly neråt. Såg dem iofs inte stiga upp igen, men dyka kan de i alla fall.
Idag vaknade jag med en sällsynt känsla av att vilja serva grejer. Det händer mycket sällan i min värld att serva känslorna övervinner "äh, det håller nog, vi fiskar istället" känslorna. I morse hände det dock, jag har lärt mig att man ska smida medans järnet är som allra varmast. Man vet aldrig när det hettar till nästa gång. Överst på servicelistan fanns nya trailerhjul, sånna små som sitter uppe på kärran. Flera av de små hjulen hade exploderat. I ärlighetens namn exploderade de för ganska längesedan. Hitills har det dock känts enklare att slita som ett djur några gånger i veckan än att lägga en kvart på att byta dem.

Jag styrde mot claes-olsson, de borde ha sådana hjul, Adam Karlstad hade visst köpt sina hjul där. Så jag gick självsäkert in i butiken och spanade. Hittade inget som verkade passa, tittade i en katalog men lyckades inte få någon klarhet i situationen. Fotsatte leta men helt utan någon lycka. Blev lite bitter butter och bister. Övervägde att fråga efter dem men insåg att det inte var det jag ville. Det sämsta man kan göra är att klaga till en dålig butik, då kan de ju bli bättre, det är ju inte alls det som är målsättningen. Helst vill man att den ska dö, försvinna, ersättas av en bättre butik i sann marknadsekonomisk anda. Så jag lämnade butiken och bestämde mig för att gynna någon annan. I min demonstrativa utgång gjorde jag dock missen att trampa i fel rulltrappa. Snacka om tvärstopp. Men ut kom jag och mot biltema åkte jag. Där var hjulen slut. Ingen fara på taket tänkte jag och åkte till mekonomen, de hade inga. Hjertmans såg oförstående ut och på Bosses var det tomt i hyllorna. Det såg mörkt ut på hjulfronten.

Jag åkte mot kil och mötte upp med Fager och tillsammans bogserade vi lite bryggor efter gäddfestivalen. Det hela förlöpte fysiskt smärtfritt även om det vat mentalt jobbigt att bogsera bryggor över ett spegelblankt fryken när man kunde fiskat istället. Åkte senare till Gone Fishing Sigge och köpte en ny flytoverall som han vunnit på den stora festivalen. Sigge tipsade om däck-köp, ett företag jag helt förbisett. Å visst hade däck-köp däck, snart var jag 3 däck rikare och efter att dessa monterats på kärran rullade båten upp och ner som en oljad blixt.
Nästa service var att fixa till kultrycket lite, det har blivit lite lågt på sistonde och jag misstänker att båten hoppat lite baklänges. Den blir lite svajjig när trycket är för lågt. Så jag flyttade fram tornet och mixtrade lite. Det jobbiga är att enda sättet att testa om det blev bra är kamakazi metoden. Man får helt enkelt åka ut på vägen, gasa upp till 80-90 och dra till ratten lite. Sen är det bara att försöka hålla sig kvar på vägen, beroende på hur lätt/svårt det är får man ganska snart svart på vitt om båten ligger bra eller inte. Efter första justeringen var det lite väl svårt, men efter andra (som gjordes med badrumsvåg(80kg), rekommenderas) Gick den som en dröm.
I helgen ska jag hjälpa min käre bror att flytta. Så inget fiske får plats. Kanske en liten raket på lördag,, men det är tämligen osäkert. Veckans planer är än så länge ganska lösa. Det börjar rycka lite i väner-tarmen. Kan vara läge för några förhastade bompass snart:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar